lördag 26 februari 2011

Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow

Sista boken i Edit-trilogin och semesterlitteraturen var Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow av Sara Gruen, den bok som jag hade minst förhoppningar på, mest för att jag inte gillar cirkus. Det säger väl sig själv att det var den som jag tyckte bäst om. Fin skildring av en farbror (90 eller 93 år gammal, han vet inte själv) som bor på servicehem och minns sitt liv på cirkusen i början av 1930-talet. Förbudstid och helt acceptabelt att betala för att se tjocka, skäggiga damer och dvärgar utställda i ett tält. Katastrofal behandling av djur och människor av en grym cirkusdirektör, förbjuden kärlek och en klipsk elefant vid namn Rosie.

Jag ska inte påstå att jag på något sätt har fått en new found love för cirkus, men jag tyckte väldigt mycket om boken och känner att jag har fått lite upprättelse i mina litteraturtips. Puh alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar