onsdag 14 mars 2012

Chicago

Det fina med bokcirkeln Edit är att jag tvingas läsa böcker som jag aldrig skulle läsa annars. Nu har jag "tvingats" läsa Chicago av Alaa Al Aswany, en roman om egyptier boende i Chicago, med universitetet som knytpunkt.

Det är många olika personer vi ska lära känna och med handen på hjärtat har jag pinsamt svårt att hålla reda på vem som är vem. Så svårt att jag var tvungen att skriva upp alla personer på en lapp med olika attribut. Vad hände med att ha en personförteckning i början av böckerna? Det är kanske dags att återinföra denna enkla men ack så användbara lista.

Bortsett från namnbryderiet är det en riktigt bra bok Aswany har skrivit. Det är en intressant och levande inblick i hur det är att leva som egyptier och muslim i 2000-talets Amerika. Vi lär känna ett flertal olika personer vars liv mer eller mindre flätas in i varandra, på ett snyggt och ibland klurigt sätt. Mycket läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar