tisdag 26 oktober 2010

Krigsresan

För två veckor sen var jag och min man med svärisarna i Frankrike på krigsresa. Under fem dagar skulle både första och andra världskriget avklaras. Två första dagarna var vi i Albert och upplevde skyttegravskriget och resterande dagar spenderades på nordkusten, i Bayeux och blev rejält påminda om D-Dagen och landstigningarna i Normandie. Jag har inbillat mig att jag var hyfsat påläst på krigen, det visade sig att Saving Private Ryan är min största källa, och den har jag bara vaga minnen av. I högstadiet eller gymnasiet skrev jag en "uppsats" om skyttegravskriget. Detta var före datorns inflytt på Frödings väg, så jag skrev för hand och kopierade bilder från Bra Böcker som klistrades in så fint. Pyssel är kul. Om jag inte minns fel så fick jag ganska bra betyg på mitt lilla arbete.

Any roads, första världskriget kallades för ett europeiskt inbördeskrig. Det var först i slutet som jänkarna fick komma och reda ut situationen. Soldaterna var mestadels ungdomar på runt 19 år och det var rysligt sorgligt att se bilder och filmer på småpojkarna och veta vilket öde som väntade dem. Här trodde man fortfarande att man kunde strida värdigt och ärorikt, fransoserna hade t ex röda uniformsbyxor... Fint är bättre än praktiskt. De kom snabbt på andra tankar.

Andra världskriget var smutsigare, inte så mycket närstrider om vi säger så. Och så gott som hela världen var inblandat. Utom Sverige såklart, vi fraktade bara nazister till Norge.

För övrigt har man nu smällt upp en massa villor på Omaha Beach, vilket väl var semesterns stora besvikelse.
Här bjuder jag på lite bilder:

Graffiti i Arras gruvgångar, som tjänade som högkvarter i första världskriget och skyddsrum i andra.

Jag hittade en tjusig australiensare

Kyrkan i Alvert bombades.

Lochnagal-kratern, 100 m i diameter


Kvarlämningar efter engelsmännens landstigningen i Gold Beach

Ett försök till en fin semesterbild...

Skyttegrav. En kilometer från fiendens.

Bland granatkratar i Pointe du Hoc.

Kyrkan i Sainte-Mère-Eglise där en amerikansk soldat fastnade med fallskärmen. Han hänger uppenbarligen kvar.

Som också illustrerades i kyrkfönstret

Vägen upp från Omaha Beach. Road to liberty.

Amerikanska begravningsplatsen


 

3 kommentarer:

  1. Men oj vilken spännande resa...eller intressant kanske passar bättre. Fram för mer temaresor. För övrigt är jag fruktansvärt dålig på krigshistoria och en resa verkar vara roligaste sättet att lära sig. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa, du vann lejonet hos mig! Maila mig din adress så skickar jag det! minahemliga@hotmail.com

    stadshimmel.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Åh, har du vunnit en tävling! Spännande.
    Din resa verkar också ha varit riktigt bra. Min farfar jobbade vid järnvägen under andra världskriget. Hugaligen.

    SvaraRadera