onsdag 10 november 2010

Kärleken till Frank

Kärleken till Frank handlar om kärlekshistorien mellan Mamah Cheney och arkitekten Frank Lloyd Wright (för mig okänd, men tydligen känd amerikansk arkitekt), som båda lämnade sina familjer för att leva tilsammans. Då detta var precis före första världskriget var det inget man gjorde i en handvändning och det blev stora rubriker, en kvinna som lämnar sina barn sågs inte med blida ögon. Även Franks karriär fick en törn och han vägrades arbete i USA.

Mamah var feminist och ivrig förespråkare för kvinnlig rösträtt och suffragettrörelsen och när de flyttar/rymmer till Europa kommer Mamah i kontakt med Ellen Key. Hennes idéer om kärlekslösa äktenskap var precis det Mamah behövde och hon blir Ellens amerikanska översättare. Hon lärde sig svenska på universitetet i Berlin.

Samtidigt ritar Frank ett gemensamt hem för dem i Wisconsin, efter ett år i Europa kan de flytta tillbaka till USA och Mamahs make godkänner skilsmässan. Franks fru vägrar dock fortfarande att skiljas så det skapas fortfarande rubriker och de har svårt att visa sig offentligt. De fortsätter dock att leva tillsammans tills allt slutar på det mest fruktansvärda sätt.

Jag tyckte att boken var oerhört fascinerande. Författaren, Nancy Horan (åh vilket olyckligt namn), har gjort ett ordentligt grundarbete och samhällskonstruktionerna är väldigt bra återgivna. Mamah är min idol. Ett tag steg även Ellen Key i mina ögon, jag har fått för mig att jag inte alls gillar henne och hennes idéer om kvinnor och barn. Detta visade sig stämma, hon menade att även om en kvinna skulle överge ett kärlekslöst äktenskap var det katastrof om hon inte tog hand om sina barn. Det är det  kvinnor ska göra, stanna hemma med barnen. Detta ledde även till att Mamahs och Ellens relation brast. Jag gillar fortfarade inte Ellen Key. Nåväl, läs Kärleken till Frank, den är bra!

Jag wikipediade Frank Lloyd Wright. Han har ritat Guggenheim-museet i New York. Bra jobbat. 

3 kommentarer:

  1. Nu fick du mig intresserad av boken. Ska försöka komma ihåg att läsa den nån gång.

    SvaraRadera
  2. Lisa! Visst var det jag som tipsade dig? Vad kul att du gillar den. /Kusin Karin

    SvaraRadera
  3. Karin, jajamensan! Det är även din bok jag har läst. Du kan få tillbaka den nu. Tack för lånet!

    SvaraRadera