lördag 13 november 2010

Syfestival

Förra helgen var det festligheter i Älvsjömässan, det var Syfestival. Jag drog dit Rebecca och Beatrice och trängdes med tanter, pensionärer och gummor. Och vackra, snälla, lagomtjocka, genomkloka, underbara kvinnor. Som jag. Jag försökte räkna hur många män där var, men det var så få så jag glömde bort siffran. Kanske 10.

Knyppla, knyppla, liten spets
Mitt mål med mässan var att få inspiration till nya projekt, jag har ju så få. Jag hade sett i mässprogrammet att det skulle finnas workshop för knyppling. Knyppling har jag velat testa länge. Sitta och knyta fina spetsar. Så var det inte alls. När vi till slut hittade knyppla-båset bland alla tanter, fick jag sitta ner bredvid en annan tant och hon visade snabbt hur man gjorde. Samtidigt som hon pratade i en massa termer som jag fattade noll av. Sen fick jag prova själv. Eftersom jag är en smart person så gjorde jag bara efter tanten och det gick ju bra, fast hon var nog lite missnöjd med resultatet. Hon visade hennes projekt som var ett sjukt avancerat träd. När jag frågade vad hon gjorde med alla färdiga spetsar, visade hon sin pärm där hon hade sparat dem. Jaha.

Nåldyna med törnblom
Jag köpte iallafall ett yllebroderi som jag ska ge mig på efter puffen och jag var sjukt sugen på att köpa nåt annat broderi, men jag blev lite snål och köpte brända mandlar för pengarna istället.





Vi äter lunch i restaurang Syskrinet

2 kommentarer:

  1. det där med knyppla TROR jag tar tid att lära sig. Moster Marie-Louise kan, och jag är övertygad om att man kan gör mycket mycket mer än tunna spetsar. Det var som när jag gick på flamskvävning ( 43 år sedan) - där är inga begränsningar. Jag blev helt såld - satt uppe halva nätterna. Har kvar vävramen i källaren. Du kan få den. Det är inte så svårt men man måste nog gå en liten kurs först o lära sig tekniken

    SvaraRadera
  2. Gärna det, mamma! Kan inte du lära mig?
    Knyppeltanten hade knypplat olika mönster, ett träd och ett hus bl a. Men sen hade hon bara satt in dem i en pärm. Kändes lite onödigt.

    SvaraRadera