söndag 21 november 2010

Mordet på Halland

Danska Pia Juul har tidigare uttryckt sin åsikt om svenska deckare, hur många ointressanta och sidfyllande fakta de består av. Jag kan inte annat än hålla med. Svenska deckare faller mig inte i smaken. Pia Juul har skrivit en bok som är helt tvärtom, Mordet på Halland är en kort, avskalad berättelse om Bess och hur hon reagerar på att hennes man, Halland, blir mördad. Jag måste erkänna att jag läste boken på fel sätt. Jag läste den som en deckare och blev mer och mer irriterad av att ingenting sades eller skedde. Bess lullar runt i byn, blir full, flörtar med grannen och är allmänt tafatt. Men vem mördade Halland? undrar jag gång på gång.

Men det är ingen deckare. Det är en roman om vad som händer när någon i din närhet blir mördad, hur du sörjer. Bess försöker kommunicera med sin omgivning, men det uppstår hela tiden missförstånd. Allting förblir väldigt oklart.

Det är en antideckare. Läs den som det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar