torsdag 17 maj 2012

Allra hemskaste syster

Booked har skickat mig Lina Forss roman Allra hemskaste syster som ska vara inspirerad av William Shakespears Kung Lear. Det lät ju väldigt intressant, jag är en sucker för remakes och nytolkningar även om jag fortfarande är skakad efter Salome-katastrofen. Tyvärr var detta ännu ett fiasko i genren och en ganska plågsam läsning.

Företagsgiganten Kurt Leander (kung Lear) är döende i cancer och låter tre av sina fyra döttrar slåss om hans gunst och arv. Systrarna har olika taktik för att visa sin kärlek, men från första början är det uppenbart vem pappan favoriserar och hur boken kommer att sluta.

Det är så mycket som är dåligt med boken att jag inte vet var jag ska börja. Språket är en katastrof, fullt med syftningsfel och så banalt att det gör ont. Måste personernas namn skrivas ut i varje mening? Varför finns det en fjärde dotter som inte tillför handlingen någonting? Varför ligger Cordelia med sin systers man och varför är det ingen i släkten som blir upprörd när det uppdagas? Varför har ingen korrekturläst boken och stoppat den från utgivning? Jag har inte hört talas om Lina Forss tidigare men hon har tydligen gett ut att antal böcker, hur är det möjligt? Får vem som helst bli författare nuförtin, krävs det inget språkligt intresse alls? Nej, den här upplevelsen vill jag glömma fortast möjligt och boken hamnar i återvinningshögen.

1 kommentar:

  1. Den verkar inte ha fått särskilt bra omdöme av någon. Inte av mig heller.

    SvaraRadera