fredag 18 maj 2012

Utan titel

Anna Charlotta Gunnarson, för mig mest känd från tvs På spåret, har skrivit Utan titel, som jag sträckläste och gillade, gillade, gillade. Jag hade med den till förra Edit-träffen och är, så här i efterhand, besviken att jag inte sålde in den bättre.

Huvudpersonen är 16, har en bakblogg och en pappa som är gammal punkare och vill att hon ska vara rebell och trotsig. Det är hon också, men inte på det sätt som pappan förstår. Hennes mamma dog i lungcancer och saknaden efter henne är konstant men hanterbar, oftast. I Tantolunden på Södermalm har hon ett hemligt gömställe där hon kan tjuvröka och vara i fred. Tills den dag då hon upptäcker att det fattas två cigaretter i paketet. Det är någon som har upptäckt henne.

Jag blev omedelbart kär i boken, i huvudpersonen, i alla söderreferenser. Jag gillar att den känns tidlös. Visst förekommer det sms och Lady Gaga, men det är ändå Centralskolan i Staffanstorp anno 1995 jag ser framför mig (där tillsynsläraren hette Irmgard och verkligen inte var en skön snubbe).
Två musikreferenser jag gillar: Prefab Sprout och Teenage kicks. Prefab Sprout lyssnade jag otroligt mycket på när jag var 20 och jag älskar att Anna Charlotta (ja, jag är du med henne) nämner dem. Det får mig att tro att vi kan bli kompisar om den möjligheten skulle uppstå. Och Teenage kicks av Undertones har jag dansat sanslöst många gånger till på Blekingska att det nästan är löjligt.
Förutom det får Utan titel mig att vilja hänga mer i Tanto och upptäcka alla dess hemligheter. Ja, ni fattar. Läs.

Anna Charlotta, hör av dig om du vill ta en fika. Jag har alltid hejat på dig i På spåret.

3 kommentarer:

  1. Å, vilken härlig recension! Nu vill jag åsså läsa den ju.

    SvaraRadera
  2. Ska genast hämta in den från snurran och låna hem! Bra att du säljer in böcker åt en stackars bibliotekarie som aldrig orkar engagera sig i alla nya ungdomsböcker som kommer. ;) Har nyss läst Lisa Bjärbos nyaste dock och tyckte jättemycket om!

    SvaraRadera
  3. Haha, det trodde jag var ditt jobb Therese.
    Lisa Bjärbos bok ligger och väntar på sängbordet, har sparat till soliga dagar.

    SvaraRadera