fredag 11 maj 2012

Det borde finnas regler

Lina Arvidssons debutroman Det borde finnas regler handlar om 14-åriga Mia, en hyfsat normal högstadietjej som drömmer om gymnasiet och om sångaren i White Lies. Hennes bästis Mirjam är snygg med lockigt rött hår och har ett förhållande med 40-åriga Per. Mia och tredje bästisen Karl gör vad de kan för att få stopp på det förhållandet, men sen träffar Mia Vlad och då förflyttas fokus en aning. Vlad har hoppat av gymnasiet för att skriva en roman och repa med sitt band, vilket väl är det coolaste Mia kan tänka sig.

Språket i romanen är Mias. Det är en fjortonåring som berättar, liksom, typ, och det fungerar oerhört bra. Mitt fjortis-jag lever sig in i Mias estetdrömmar, mitt 32-åriga jag tycker att Vlad är en slacker och värsta tönten. Stay in school för bövelen! Sen har det ju hänt ett och annat sedan jag gick i högstadiet och jag har problem med användandet av könsord och jag kan tycka att Lina Arvidsson kunde tagit ställning mot det istället för att uppmuntra det, men så är jag rätt präktigt också. Annars har jag inget att anmärka, läs och låt dig underhållas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar