fredag 22 juni 2012

Fallet med de försvunna böckerna

Min andra e-bok (eller padd-bok som jag säger). Ian Sansom har författat en sån dära bok som jag inte begriper mig på. Den var varken rolig, spännande, läskig eller sorglig. Mest bara tragisk. Huvudpersonen Israel Armstrong är en väldigt tragisk person. Han är tafatt, tråkig och oerhört ocharmig. I egenskap av bibliotekarie flyttar han från London till Tundrum på Nordirland för att börja jobba på deras bibliotek. Alla i Tundrum är också tafatta, tråkiga och ocharmiga. När det visar sig att biblioteket är stängt och Israel ska jobba med att köra bokbuss istället blir han jättearg men säger ingenting utan accepterar sitt nya jobb. När det sedan också visar sig att alla böcker som skulle finnas i det stängda biblioteket är försvunna, tvingar den ständigt ätande kommuntanten Israel att bli detektiv och hitta böckerna.

Allt i hela boken är konstigt och ologiskt. Jag förstår inte människornas agerande och ibland verkar de inte göra det själv heller. Jag får en känsla av Dumskallarnas sammansvärjning, som jag inte heller tyckte om eller såg storheten i. Alla är osympatiska och det är så jättekonstigt att skriva en bok om osympatiska människor. Men så gör jag bara snälla och fina människor när jag spelar Sims också, aldrig fula eller elaka. Man vill väl ha en vacker och schysst värld, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar