lördag 30 juni 2012

Tidningen Skriva

Skriva är ett glassigt magasin i ett trivsamt format. Som säkert många andra när jag en dröm om att skriva, bok, novell, protokoll - slutprodukten är egentligen oväsentlig. Bloggen fyller en del av den drömmen och när så chansen kom att recensera en tidning om att skriva tvekade jag inte ett ögonblick.

Tidningen börjar med trevliga små inspirationsnotiser om bokhylleporr, fina shoppingtips, skrivrelaterad tävling och jag finner det lite småmysigt..
Tyvärr är temat för det nummer jag fick Deckare, vilket ju är den genre jag är minst intresserad av, både att läsa och skriva. Jag tycker att det verkar löjligt lätt att ge ut en deckare i Sverige, jag är inte imponerad av deckarförfattare eftersom det inte verkar finnas krav på varken språk eller innehåll.

Skriva ger tyvärr inte mig den inspiration som jag hoppades finna, men det kan helt enkelt vara just detta nummer som var fel för mig. Jag hade hoppats på mer bloggrelaterat skrivande, inte bara hur du tjänar pengar på din blogg (annonser, annonser, annonser). Eller mer hur du utvecklar ditt skrivande, inte hur du skaffar agenter eller ger ut din bok. Jag hittar egentligen ingenting fel med tidningen, det är väl bara så att Skriva riktar sig till de som har riktiga författarambitioner och jag är antagligen fel målgrupp.

Tips till redaktionen: svart text på grå bakgrund är svårläst, speciellt för kvällsläsaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar