måndag 22 november 2010

Jonathan Strange & Mr Norrell

Om man gillar magi, 1800-tal, England och har bra tålamod ska man läsa Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Tycker man inte om långa sidospår, liten text, 200 fotnoter eller 800-sidor långa böcker behöver man inte bry sig om att titta närmare på den.

Jag kastade inte mig över boken med glädje, ska jag erkänna, trots att jag hade hört många goda ord om den. Tjockleken och den lilla lilla texten avskräckte något. Men den engelska magin lockade mer och till slut blev jag fast. Det är en historia om magins återkomst i England, efter att ha varit vilande i ett par århundranden väcker magikern mr Norrell liv i den och tar anställning vid den engelska riksdagen för att hjälpa till i kriget mot Napoleons Frankrike. Mr Norrelll är dock en bakåtsträvande tråkmåns och han har sett till att ingen annan får praktisera magi. Och så pågår det i ett par år (800-sidor tjock bok som sagt) tills Jonathan Strange upptäcker magin och ger blanka tusan i vad mr Norrell har bestämt. Det kryllar av noter till påhittade verk och kuriosa och de är ofta en halv sida långa. Det är många kapitel som handlar om små bihistorier och ibland går det inte att läsa så noggrannt, då skulle jag väl läsa den än i dag. Men som helhet var den spännande och rolig och Susanna Clarke har lagt ner bra mycket tid på att få ihop alla trådar.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du orkade igenom, jag gav upp rätt snabbt och har inte vågat prova igen.

    SvaraRadera
  2. Den tog sig efter några hundra sidor... men jag skummade en del ska jag erkänna.

    SvaraRadera