måndag 4 oktober 2010

Snart är jag borta

Månadens bonusEditbok, Snart är jag borta,  är en ungdomsbok och handlar om två tjejer i 16-17 års åldern i en stad i Sverige. De har båda inre demoner, Maja har tidigare skurit sig, en gång så illa att hon fick åka till akuten, Lina har blivit våldtagen av fyra killar och försöker hålla det hemligt för alla i sin närhet eftersom hon tycker att hon får skylla sig själv, hon följde ju ändå med självmant till festen.
Deras vänskap sätts på prov då Lina mår sämre och sämre, men inte vill eller kan berätta för Maja om vad hon har utsatts för. Maja i sin tur tycker såklart att Lina är vresig och lynnig, och hon längtar att få flytta från stan där hon anses vara lite egen.

Jag tycker att boken lovar mycket men den faller lite platt. Ämnet är gripande, men ändå blir jag aldrig gripen. Jag saknar djupet. Och jag skulle nångång vilja läsa om tjejer som faktiskt trivs med att bo i en småstad utan att för den delen vara trista och utan ambitioner. Majas fd kompisar klär sig likadant och deras pojkvänner är alla kompisar och de tycker att Maja är sååå konstig som har svartfärgat hår. Det känns lite förlegat. Skriver hon som lämnade Staffanstorp så fort det bara gick och flyttade till Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar