onsdag 14 juli 2010

Mödrar emellan

Sommarens Edit-bok är, passande nog med tanke på fotbolls VM, skriven av en sydafrikansk författare och utspelar sig i Kapstaden. Sindiwe Magona har utgått från en verklig händelse som inträffade 1993, då en vit amerikanska blev mördad av flera svarta sydafrikaner i en av Kapstadens kåkstäder. Magona har skrivit ett fiktivt brev från en av mördarnas mamma till den mördades mamma där hon försöker förklara varför mordet skedde. Och det är väl där jag tycker att boken faller. Helt klart säkert för att jag aldrig har blivit förtryckt eller levt i ett land där man systematiskt förtryckte större delen av befolkningen, men jag kan inte på något sätt se hur man kan rättfärdiga ett mord. För det är det boken gör. Den poängterar noga att det var tråkigt att en oskyldig kvinna blev mördad, men att det faktiskt fanns en anledning till det.

Mamman berättar sin historia, hur hon växte upp under apartheid och det är stundtals en mycket gripande historia, stundtals pladdrig och spretig. Jag har ibland svårt att hitta tråden, det är många sidospår som gör det svårt att hänga med. Samtidigt är jag pinsamt dålig på Sydafrikas historia och hur det var före Nelson Mandela. Så om något har boken väckt ett intresse för landet och förtryckets historia. Inget dåligt som som inte har nåt gott med sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar