söndag 19 september 2010

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

Imorgon är det åter dags för bokcirkeln Edit att mötas under angenäma former. Förutom One day har vi även läst fina Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap, en underbar liten bok i bästa feel good-anda. I form av brev, långa och korta, lär vi känna författarinnan Juliet, som i efterkrigets London börjar brevväxla med en läscirkel på kanalön Guernsey. Samtidigt försöker hon få uppslag till en ny roman och hantera beundraren Mark. Efter några månaders brevväxling beslutar sig Juliet att resa till Guernsey för att träffa sina nyvunna vänner och få veta mer om Guernseys situation under kriget. Precis som Juliet var jag helt ovetande om att Guernsey var ockuperat av tyskarna och helt ignorerades av den engelska kronan.

Boken är mysig och humoristisk. Jag är glad och rörd omvartannat. Jag mår bra. Den enda smolken i bägaren är att bokens författare, Mary Ann Shaffer, avled strax efter att romanen skrevs klart. Det blev hennes enda bok. Vid närmare googling visade det sig att hon arbetade som bibliotekarie, det känns fint i mitt bibblohjärta.

3 kommentarer:

  1. Åh, läste den i somras jag med. Fast man redan på typ första sidan visste vilka som skulle bli kära var den faktiskt riktigt gullig att läsa. Gillade också att den täckte upp en historisk allmänbildningslucka. Romaner är fantastiskt bra på det, film funkar också ok.
    Hur är Brev till bokhandeln: 84 Charing Cross Road? Har bara sett filmen. Lite för lite action och kärlek för min smak... Kanske passar bättre som bok?
    Ha en fortsatt bra födelsedag

    SvaraRadera
  2. Det är mycket man lär sig av att läsa romaner. Jag visste inte heller någonting om Guernsey innan. Tycker också det är synd att det blev hennes enda bok, skulle gärna läst mer av henne.

    SvaraRadera
  3. Amen, fy. Jag visste inte att hon dog efter att boken just blivit klar. Känns jättesorgligt nu ju.

    SvaraRadera