söndag 12 september 2010

One day

Vid senaste Edit-mötet var det min tur att tipsa om böcker. Som vanligt var det olidligt spännande mellan två böcker, denna gången One day och Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap. Efter en avgörande röst vann One day och det var inte helt fel.

Sen tidigt i våras har min man tjatat om hur fantastisk boken är och hur mycket jag skulle älska den. Eftersom jag ville spara den till Edit har jag gått och tummat på den länge och jag blev uppriktigt glad över att den "vann" (även om jag tipsade om alla böcker och jag ändå skulle ha läst den).

Kanske var det eftersom jag hade skyhöga förväntningar som jag blev lite, lite, pyttelite besviken på boken. Den handlar om Emma och Dexter som får ihop det den 15 juli 1988 på deras examensdag. Boken gör sedan nertramp i deras liv varje år samma datum och beskriver samtidigt trender och förändringar i samhället. Jag gillade verkligen boken, det var fyndig, roligt, smart, sorglig och allt man kan tänka sig. Hade jag bara inte förväntat mig den bästa boken i världen så hade jag nog älskat den. Bokhora beskriver den som en riktig Harry mötte Sally-romans, och det är den verkligen. De går om varandra, hittar tillbaka, tappar kontakten osv. När jag har hunnit smälta den lite kanske den riktiga kärleken kommer. För jag älskar verkligen När Harry mötte Sally.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar