onsdag 1 september 2010

Hur slutar man att läsa en bok?

Jag har de senaste åren mantrat Carpe diem och helt enkelt slutat läsa böcker som jag inte tycker är bra. Oftast inser jag det tidigt, om jag märker att jag inte har lust att läsa eller om jag inte kommer någon vart i boken. Livet är helt enkelt inte tillräckligt långt för att läsa tråkiga böcker.

Nu har jag läst Kunzelmann & Kunzelmann i vad som känns evigheter. Den är inte direkt dålig, men inte heller bra och framför allt inte gripande. Jag fastnar inte i historien. Mitt problem är att jag har läst drygt 300 sidor (men har fortfarande 200 kvar). Det känns som att har jag kommit så här långt så är det lika bra att läsa klart. Samtidigt har jag en fin hög med böcker som jag verkligen vill läsa, som ligger och lockar och pockar.

Nu har jag bestämt att de båda Kunzelmännen får vila lite och med ny läslust kastar jag mig över One day och påminns om hur kul det är att uppslukas av en bok.

2 kommentarer:

  1. Bra gjort! Du är värd att läsa One Day nu.

    SvaraRadera
  2. jag har slutat tvinga mig igenom tråkiga böcker. jag stänger dem o börjar på något bättre om det är bibleböcker - är det egna böcker så stänger jag dem o slänger dem och börjar på något bättre.
    modern

    SvaraRadera