fredag 15 april 2011

Promenaderna i Dalby Hage

En lockande titel och en lockande recension fick mig att låna Promenaderna i Dalby Hage av Hanna Nordenhök. Kanske var det hela Salome-debacklet som hade satt mig i gungning, men jag förstod ingenting av boken. Den är skriven i korta stycken som ibland känns helt tagna ur sitt sammanhang. Det ges heller ingen som helst förklaring till nånting, karaktärer, miljö, you name it. Nu råkar jag veta vad Dalby hage är och var det ligger och tur var väl det, det behövs lite igenkänningsfaktorer. I övrigt slängs det namn och gator mot dig utan hämningar, det är bara att läsa på och hoppas att de får en förklaring senare i boken.

Jag gillar egentligen när det inte blir övertydliga förklaringar, men någon måtta får det vara. Jag gissar att författarinnan vill att det ska kännas som att man är huvudpersonen och inga förklaringar behövs, tyvärr funkar inte det för mig. Nu hoppas jag på att Bengt Ohlssons Kolka ska höja nivån på min litteraturvecka.

2 kommentarer:

  1. Jag har också varit sugen på boken med Dalby hage i titeln. Låter lite som en bok i min smak: korthuggen och outsagd om en plats jag känner till. Jag ska nog ge den en chans. Hoppas att du gillar Kolka!

    SvaraRadera
  2. Dalby Hage i verkligheten är ingen hit. Fullt med omkullvälta träd men det skall ju vara så i orörd natur.

    modern

    SvaraRadera