måndag 9 maj 2011

Kolka

Bengt Ohlssons senaste roman blev spiken i kistan för en ganska usel period av halvtråkiga böcker. Tema: unga, småstörda kvinnor. Jag är så trött på den genren och vill citera Lisa Bjärbo, "OBS! Viktigt det där med gillandet. Man vill ju inte skriva om någon man inte gillar, liksom." Jag vill inte läsa om karaktärer jag inte gillar, punkt. Jag är väl ytlig, men så är det.

Kolka handlar om en estnisk tjej som flyttar till England då hennes pappa gifter sig med en brittisk överklasskvinna. De bor i nån slags herrgård och hon får även en ny plastsyster. Alla är väldigt snälla och förstående mot henne, men ändå så är hon helt kokobello och sjukt otrevlig. Jag blev bara irriterad.

Från och med nu ska jag bara läsa glada, roliga, sympatiska böcker. Får se vad morgondagens Edit bjuder på...

3 kommentarer:

  1. Just det! Varför måste unga kvinnor så ofta vara småstörda? Har nyss läst Till sista andetaget av Anne Swärd och undrar vad det är med svenska författare. Vilken skola har de gått i? Jag håller mig helst till amerikansk YA har jag märkt.

    SvaraRadera
  2. YA = Young adults? Är det så det heter på bibblan?
    Ja, du har rätt i att det bara är svenska författare som skriver om deppiga tjejer. Jag ska ta en paus från svenska författare ett tag tror jag.

    SvaraRadera
  3. I min värld heter det YA eftersom jag helst läser på engelska. :)På bibblan heter det ju tråkigt nog ungdomsböcker även om man är runt 20 (eller 30 :)).

    SvaraRadera