tisdag 21 juni 2011

1Q84

På morgondagens Editträff ska vi prata om Haruki Murakamis 1Q84, första delen. Jag erkänner att jag inte läst Murakami tidigare, även om jag har Norwegian wood i bokhyllan. Jag har helt enkelt inte kommit mig för att läsa honom. I Edit har vi minst en ivrig förespråkare för herr Murakami så jag tänkte, nu eller aldrig.


Jag är inte jättesåld. Men jag är inte heller besviken. Jag skulle säga VG.


1Q84 handlar om två personer, Aomame och Tengo, den ena yrkesmördare, den andre författare. Aomame jagar kvinnomisshandlande män och Tengo spökskriver en hyllad roman. De möts inte under hela boken, men ju längre historien pågår får vi reda på att de har en del gemensamt. Jag blir inte omedelbart gripen av berättelsen, tycker ibland att språket är lite banalt. Men jag slukas och dras in i detta parallelluniversum som Aomame kallar 1Q84. Och det är just som jag ser fram emot ett fantastiskt slut där lösa trådar reds upp, som jag minns att det är en trilogi. Snopet. Nu blir det till att läsa resterande delar också.


Nyfiken på Edit? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar