måndag 6 juni 2011

Kärlekens historia

Nicole Krauss är aktuell med Det stora huset, en bok som jag är väldigt sugen på. På senaste Edit-träffen nämndes hennes första bok, Kärlekens historia, så jag tog mig an den först. Den var helt fanstastisk! Jag vill läsa den hela tiden, om och om igen.

Jag vet inte hur jag ska beskriva den utan att avslöja det fina med historien. Det är, såklart, en kärlekshistoria, men den har så många olika lager (som en lök). Den handlar på något sätt om Leo och Alma, fast mest om Leo. En gammal farbror, invandrad från Polen. Han minns sin ungdom och han minns Alma. Samtidigt berättar 14-åriga Alma, en annan Alma, sin livshistoria.

Det är en rörande roman, så kan jag väl säga. Den är rörande som i rolig, sorglig, smart. Jag snyftade en hel del de sista sidorna. Precis som en lök alltså.

1 kommentar:

  1. Ja, den är så fin! ÄLSKAR den! Älskar när Leo steker omelett i läsglasögon så att det blir en jättestor omelett och jag älskar de fina poetiska styckena. Underbar bok.

    SvaraRadera