måndag 19 september 2011

Jag saknar dig, jag saknar dig

På senaste Edit-träffen, ni vet den fina lilla bokcirkeln, kom det att pratas om tvillingar. En av gruppens medlemmar är gravid och uttryckte sin fascination för tvillingar och hur hon i sin ungdom var besatt av Peter Pohls ungdomsroman Jag saknar dig, jag saknar dig. Ett boktips jag genast tog fasta på.

Självklart har jag hört talas om Peter Pohl och jag trodde faktiskt att jag hade läst något av honom. Men vid närmare granskning av hans gedigna utgivningslista verkar det som att jag är en Pohl-n00b.

Jag saknar dig, jag saknar dig handlar om enäggstvillingarna Cilla och Tina, tretton år. I bokens början blir Cilla påkörd och dör och boken beskriver den outhärdliga smärtan och saknaden som Tina måste gå igenom.

Romanen är baserad på en verklig händelse vilket får den att bli starkare och bättre, men också otroligt svår och sorglig att läsa. Det är inte den sista Peter Pohl-bok jag läser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar