tisdag 13 december 2011

Högre än alla himlar

Louise Boije af Gennäs ska skriva en trilogi om 2000-talets första decenium och Högre än alla himlar är den första delen. Vi får följa sex kompisar från nyårsnatten 1999 till slutet av 2003, från decenniumbuggen till mordet på Anna Lindh. Händelser och företeelser vävs in i berättelsen, ibland i förbifarten och ibland gör de större avtryck.

Det är Sanna och Victor, Victors kusin Pella(?) som är gift med Stefan, Stefans syster Liv och Jalle, som är Victors kompis. Hängde ni med? Det gjorde inte jag, fick rita upp ett schema över karaktärerna innan de fastnade.
Konstellationen är inte helt olik min egen bekantskapskrets, syskonpar och gamla gymnasiekompisar, det finns till och med en stuga (torp!) där vi alla kan träffas. Ändå är det någonting som fattas.

Det är en ojämn berättelse, jag gillar konceptet och jag gillade att läsa boken, men det är något i den som stör mig. Karaktärerna känns inte äkta. Det är krystade dialoger, som inte rinner naturligt. Vem utbrister "Hurra!" helt spontant? Småsaker, men det stör.
Synd, för jag gillar Boije af Gennäs och jag vill gilla boken ännu mer. Jag ser framemot kommande delar, men inte helt okritiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar