tisdag 13 december 2011

Vid vansinnets berg

På väg till jobbet i morse läste jag ut H. P. Lovecrafts Vid vansinnets berg, framröstad till andrabok på bokkollot. Det utlovades science fiction och uråldriga krafter och polarexpeditioner. Alltså, jag blev sååå besviken. Visst innehöll den allt som lovade, men det var den konstigaste bok jag läst på länge, om inte någonsin. Det var helt omöjligt att hänga med i berättelsen, meningarna var så invecklade och långa att jag på riktigt inte förstod vad jag läste. Stundtals glimtade den till och jag uppfattade intergalaktiska flimmerdjur, en stad uthuggen i sten bakom bergen i Antarktis och jättealbinopingviner. Men jag kan ha fel.


2 kommentarer:

  1. Haha! Jag slår mig för bröstet och hävdar återigen att fantasy är för himla konstigt. TUR att det blev vår andrabok. Själv ser jag fram emot en tågresa till Blekinge i Agatha Christie sällskap.

    Kram kram Aspudds-Lisa

    SvaraRadera
  2. Haha, Aspudds-Lisa - Scifi: 1-0

    Har också sparat Christie till tågresan, ska bli himla mysigt.

    SvaraRadera