onsdag 14 december 2011

Öppet brev till Luma bibliotek

Hej biblioteket

Nu kommer jag återigen tillbaka från ett besök på bibblan med ett irriterat sinne. Jag är så jävla evinnerligt trött på att mötas av hög ljudnivå, bajslukt och allmänt kaos när jag går till Luma bibliotek. Nu kanske jag tillhör gamla skolan, men för mig är biblioteket en plats för lästlust, lugn och ro och för alla åldrar. När ni flyttade till större lokaler trodde jag i min enfald att det var för att få plats med fler böcker, läsplatser och ett allmänt bättre bibliotek. Inte för att bygga en lekplats.

Missförstå mig rätt, jag är helt för barnbibliotek och tycker att det är jätteviktigt och roligt att barn är läsintresserade. Men det måste finnas ett annat sätt. Jag tror att även barn vill ha en plats där de kan få sitta stilla med en bok och få koppla av en stund. Och jag vet att jag bor i helt fel stadsdel, men tro det eller ej så bor det inte bara barnfamiljer här. Vi övriga invånare går också på bibblan, glöm inte oss. Just nu känns vuxenavdelningen lite som ett hån, för att inte prata om läsplatserna. Snälla biblioteket; gör om, gör rätt.

Med stort hopp om förbättring,
Lisa

7 kommentarer:

  1. likadant här på vårt bibliotek. Ungar springer runt mellan hyllorna och skriker

    modern

    SvaraRadera
  2. Men vad intressant Lisa, eftersom jag läste om Lumabiblioteket idag och tänkte på dig. Om du brukar gå dit och hur det verkar. Nu vet jag. :) Tråkigt att det är för mycket lekplats även om det vänder sig till barn. Det blir ju ganska jobbigt faktiskt, undrar hur de som jobbar där orkar.

    Ett gäng bibliotekarier från Värmland var i Stockholm i oktober och tittade bland annat på det biblioteket, tyvärr var det precis efter min kurs däruppe så jag kunde inte åka med.

    SvaraRadera
  3. Barnbibliotek är inte en lekplats. Det finns det andra platser som är, tex just lekplatser... Jag tror som du Lisa att även barn behöver en fristad från stoj och brus för det finns det överallt annars. Det är ju lite av vitsen; att man ska kunna slukas upp i en inspirerande miljö, därav inte tråkig, och drömma sig bort mot nya vänskaper och äventyr... Då behövs annat fokus än en lekplats...

    SvaraRadera
  4. Jag har jobbat på Luma bibliotek sen i augusti och stormtrivs! Både ljudnivån och lukten(som beror på ventilationsproblem) blir allt bättre. Vi arbetar aktivt med att skapa en miljö och verksamhet som ska passa alla våra låntagare. Som ett led i detta arbete har vi precis möblerat om för att göra en tydligare uppdelning mellan barn- och vuxenavdelningen. Det kaos du beskriver känner jag inte igen men det är oftast som mest småbarn mellan kl.15-17. Så ge gärna Luma några fler chanser:)och lämna gärna dina synpunkter direkt till oss på bibliteket också. Hälsar Karin på Luma bibliotek

    SvaraRadera
  5. Hej Karin
    Tack för din kommentar. Jag kommer absolut att fortsätta gå till bibblan och jag ser fram emot den nya ommöbleringen.
    Gott nytt biblioteksår!

    SvaraRadera
  6. Håller helt med dig i ditt inlägg, har varit där vid flera olika tillfällen och tider det är samma sak varje gång...skulle vilja ha ett lugnt och fridfull bibliotek.

    SvaraRadera
  7. Sitter just nu på luma biblioteket och försöker plugga, ljudnivån är över alla mina värsta farhågor på både föräldrar och barn!! Helt galet att ett bibliotek inte kan få vara just ett bibliotek! Måste hela världen anpassas efter barnens behov av att ständigt få lägga ribban? Är det inte dags att vi vuxna lär barnen fler sätt att föra sig på här i världen än att springa runt och skrika och kasta saker!!? Jag gillar barn och tror att vi alla gör dem en otjänst genom att inte lära dem att ta hänsyn till sin omgivning! Det ligger på föräldrarna att lära sina barn att också kunna varva ner och det passar väl bra att lära dem det på ett bibliotek, eller!? Känns mer som föräldrarna släpper in sina barn här för att få avlastning! Snälla föräldrar, ta ert barn i knät och läs en saga eller va kreativa på ett sätt som ger er själva och erat barn en stund av mys och lugn!!

    SvaraRadera