onsdag 18 januari 2012

Bonjour tristesse

Utgiven 1952 av den då 18-åriga Francoise Sagan och även detta ett boktips från Josefin. Kort och intensiv berättelse om Cécile som spenderar sitt sommarlov med sin playboy till far och hans unga älskarinna Elsa. En dag kommer en väninna till Céciles döda mamma på besök och Elsa byts raskt ut mot den äldre Anne och förlovningen proklameras strax därefter.

Cécile beundrar till en början Anne men beundran byts snabbt till svartsjuka och hon planerar att med hjälp av Elsa och sin egna älskare Cyril bryta pappans förlovning.

Boken riktigt osar av fransk dekadens och alla mina förutfattade meningar om fransmän uppfylls. Den 17-åriga Cécile både kedjeröker och dricker sig berusad i sin fars sällskap och hon pratar ohindrat om sin älskare. Pappan döljer inte sina kvinnoaffärer och hans dotter verkar inte ha några problem med dem heller. Jag tycker inte riktigt att boken har klarat sig till 2000-talet, även om den fortfarande väcker frågor om det mänskliga psyket och på sina ställen är riktigt underhållande. Men för mig var det mest en bok i förbifarten som inte lämnar något djupare spår.

2 kommentarer:

  1. tänker inte läsa den. Håller på med Frihet som jag tycker är ganska seg men jag ger mig inte

    SvaraRadera