lördag 11 februari 2012

Medicinen

Hans Koppels andra bok, Medicinen, är av samma skrot och korn som Vi i villa. Kort, intensiv och underhållande.

Ensamstånde mamman Johanna jobbar som journalist på ett magasin riktat till kvinnor, ansvarig för resereportagen. Hon håller sig i bakgrunden, har ett haltande självförtroende och kommer varken överens med sin exman eller sin chef. För att kunna ta med sig sina barn på semester ställer hon upp som försöksperson för en munsårsmedicin i förhoppning att få in lite extrapengar. Medicinen påverkar henne på fler sätt än vad den är ämnad för.

Det som slog mig när jag läste boken och som jag ofta diskuterat med andra är hur ovanligt det är att författare skriver med det andra könet som huvudperson och hur ofta det blir väldigt dåligt. Men Hans Koppel lyckas ovanligt bra tänker jag, för att sen slås av att jag inte har en aning om Hans Koppel är en man eller kvinna. Damn you pseudonym.

1 kommentar:

  1. Hans Koppel är egentligen Petter Lidbeck som skriver väldigt bra barnböcker, bland annat deckarserien 3 tjejer där huvudpersonerna är just tre tjejer. :) Jag har inte provat vuxenböckerna än men nu när du skriver om dem känns det som att jag vill det någon gång.

    SvaraRadera