lördag 11 februari 2012

Vår man i Shanghai

Tidigare i år fick jag erbjudandet att läsa Åsa Lantz Vår man i Shanghai som e-bok.

Om jag ska börja med boken: Låt mig säga så här, det var inte min bästa läsupplevelse. Först och främst var den dåligt korrläst och bara det gör att man vill sluta läsa omedelbart. Det var alldeles för många huvudkaraktärer och jag hade svårt att se hur de hängde ihop. (Insåg senare att detta var andra delen i en trilogi så det förklarade kanske min förvirring.) Berättelsen hoppade i tiden och kapitlen som utspelade sig på tidigt 1900-tal var så dåliga att nästan ville gråta.

En journalist får reda på att hemlösa män återkommande reser till Shanghai och vill veta varför. En hemlös försvinner i Shanghai samtidigt som konstiga Youtube-klipp mejlas till hans anhöriga. Journalisten, Isa, beslutar sig att åka till Shanghai för göra ett scoop. Samtidigt åker skådespelaren Viggo dit för en privat teaterföreställning medan hans polispojkvän försöker lösa mysteriet med de hemlösa männen i Sverige. Viggo och polisens fosterbarn är dessutom inblandad i en internetsida som påhejar självmord. Allt flätas såklart samman i slutet. Jag kan tyvärr inte rekommendera den här boken till någon, inte ens de som gillar deckare. Lägg er tid på något bättre.

Däremot måste jag ge tummen upp för e-boken och paddans läsupplevelse. Efter visst tekniskt klydd i början flöt det på förvånansvärt bra och det är ju bra mycket smidigare med en liten padda i väskan än en klumpig bok. Så summa sumarum, Shanghai-boken - shit, e-boken - hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar