tisdag 20 november 2012

Torka aldrig tårar utan handskar: Kärleken

Jag såg tv-serien och satt som fastklistrad i tre timmar. Sen fick jag låna första delen av trilogin i bokform och satt som fastklistrad där med. Jonas Gardell har skrivit en alldeles fantastisk bok om kärlek och när kärleken leder till den där förfärliga sjukdomen.

Men det är inte bara en roman om kärlek och aids, det är också en skildring av hur man behandlade aidspatienter och homosexuella på 1980-talet, det är en berättelse om Stockholm och att växa upp på landsbyggden.

Jag är för första gången inte ledsen över att ha sett filmatiseringen först, den gav en bra bakgrund. Boken går djupare in på personerna och relationerna och jag längtar verkligen till nästa del. Även om jag vet hur det slutar.

1 kommentar:

  1. Jag har precis sett TV-serien nu (inte läst första boken)och tredje delen var något av det sorgligaste jag sett. Men fy vad bra.

    SvaraRadera