onsdag 20 juli 2011

Cirkeln

Okej, årets andra snackis då. Otroligt hypad svensk ungdomsroman om häxor i en gymnasieskola i påhittade Engelsfors. Det är nu det visar sig att jag har läst för många ungdomsböcker om häxor, vampyrer, trollkarlar, you name it. Jag blir inte övertygad. Jag sträckläste boken, såklart, den var ju spännande, men jag kanske ändå inte är målgruppen. Den nådde inte ända fram. Hela tiden hittade jag influenser från andra böcker, Harry Potter, House of Night, Buffy. Den kändes helt enkelt inte originell, ett tyvärr vanligt svenska fenomen.

Cirkeln är första delen i en trilogi om några utvalda tjejer i gymansieåldern. De har alla tonårsproblem och känner sig på ett eller annat sätt lite utanför. Under en natt med en röd fullmåne samlas de oförklarligen på en gammal dansbana där en mystisk farbror berättar att de är häxor, utvalda att bekämpa ondskan. Alla med olika egenskaper. Deras styrka är cirkeln, att de alla jobbar tillsammans vilket såklart är det stora problemet eftersom de inte gillar varandra.

Den var inte på något sätt dålig, bara inte riktigt så bra som jag hade hoppats. Men jag kan förstå att många älskar den och jag hejar självklart på mer svenska fantasy. Och jag vill väldigt gärna läsa del två och tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar