fredag 15 juli 2011

Flickan med glasfötter

I början av sommaren fick jag ett pocketogram från en av våra, jobbets, samarbetspartners. Nu pratar vi bra sommarpresenter. Hade vi inte redan ett livslångt avtal med dem, skulle jag omedelbart startat förhandlingarna. (Mutbar, tydligen)

Jag valde en bok med den mystiska titeln Flickan med glasfötter skriven av Ali Shaw. Boken handlar vad den lovar om. En ung kvinna märker att hennes fötter har förvandlats till glas och glaset sprider sig uppåt. Hon åker till den dystra ön St Haudas Land. Befolkningen är isolerad och fylld av trauman och tragik. En man boende på ön har tidigare nämnt för kvinnan, Ida, att det finns männinskor helt av glas i träsken. Hon försöker hitta honom för att få hjälp mot sin förglasning och under sitt sökande möter hon Midas, kärlek uppstår om än komplicerad.

Jag gillar miljöbeskrivningarna i boken, det är inte svårt alls att föreställa sig träsken och skogen och dess ovanliga invånare. Historien i sig var inte riktigt så gripande och mystisk som jag hade hoppats, men väl en lagom underhållande sommarbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar