torsdag 25 augusti 2011

Audrey-flickorna

Nuförtiden går jag väldigt sällan in på biblioteket för att hoppas trilla över en bok som verkar läsvärd. Dels för att det är otroligt enkelt att reservera böcker på http://www.biblioteket.se/ och sen hämta ut boken på närmsta bibliotek, dels för att Luma bibliotek har förvandlats till en lekplats för bebisar och dåligt lite fokus på vuxenböcker. Så fick jag det sagt.

Detta till trots råkade jag faktiskt låna med mig böcker vid senaste besöket som jag inte hade planerat att låna. En av dem var Audrey-flickorna av Monika Björk. Jag erkänner att jag endast plockade på mig den för att det var Audrey Hepburn på framsidan. Och döm om min förvåning när det visade sig vara en underhållande och trevlig liten bok. Fem kvinnliga, föredetta Expressen-journalister samlas en gång om året på en liten och karg skärgårdsö, där de pratar om systerskap och hur det var att slå sig fram som kvinna och journalist på 1970-talet och vilket motstånd de fortfarande stöter på. Humoristisk och tänkvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar