tisdag 18 oktober 2011

Easter parade

Bokcirkeln Edit framröstade vid senaste bok- och matträffen Richard Yates Easter parade till månadens läsning. Lite stolt måste jag påpeka att det var jag som tipsade om boken och nu förstår ni att detta är en bok som gick hem hos editarna (har jag gissat mig till efter diverse facebook/blogginlägg).

Vi får följa systrarna Sara och Emily från 1930-talet och fram till Saras död på 70-talet. Uppfostrade av nipprig och alkoholiserad mamma väljer de två olika vägar i livet, Sara gifter sig ung och flyttar ut på landet medan Emily byter män som andra byter påslakan, typ.

Easter parade, I love you. Så himla bra. Jag har ju tidigare påpekat att jag har svårt att tycka om böcker som inte har tilltalande karaktärer, men jag ska nu villigt erkänna att jag är böjd att göra ett undantag. Ingen av de tre kvinnliga huvudkaraktärerna är särskilt angenäma, men på något sätt tycker man om dem. Kanske inte mamman då, hon är faktiskt vedervärdig, men systrarna har något, kanske det berömda Det? Det är som att de vill väl, men att deras öde redan är satt. Medvetet eller inte följer de sin mors väg mot alkoholism och sinnesjukdom.

Richard Yates har även skrivit Revolutionary road, som kommer att bli läst av mig inom en snar framtid. Och så ska jag komma på en passande och god maträtt att bjussa Edit på.

1 kommentar:

  1. börjat på Revolutionary Road - intressant men lite skrämmande om samhället helst för kvinnor på 1950- talet i Usa och säkert även hos oss . och säkert helt sant

    modern

    SvaraRadera