tisdag 27 mars 2012

Dödssynden

En klassiker, kanske mer känd under originaltiteln, To kill a mockingbird. Skriven av Harper Lee 1960 och vann helt förtjänt Pulitzer-priset 1961.

I en småstad i Alabama 1936 blir Tom Robinson anklagad för våldtäkt av Mayella Ewell, en uppenbart påhittad anklagelse men trots detta är Tom dömd redan före rättegången. Tom är svart och Mayella är vit och en svart man kan aldrig vinna över en vit kvinna, hur mycket hon än ljuger.
Toms försvarare heter Atticus Finch och det är hans sjuåriga dotter Scout som är berättaren. Förutom historien om rättegången, är det också en tidsskildring av den amerikanska södern, om småstadslivet och om människorna som bor där. Scouts barnperspektiv av den enstöriga grannen Boo Radley och av vänner och bekanta är fullkomligt lysande. Jag är helt såld.

Mitt enda aber beror helt och hållet på mitt bristande intellekt. Jag förstod inte titeln, varken på svenska eller engelska. Och jag är inte jättesmart ibland så om någon vänlig själ vill upplysa mig tar jag gärna emot ett förtydligande.
Men det där är en pytteliten småsak som absolut inte förstör min läsupplevelse av Dödsynden. Alla måste läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar