torsdag 15 mars 2012

Katedralen vid havet

Katedralen vid havet, av Ildefonso Falcones, har inte utseendet för sig. En fet, fet pocket med små, små bokstäver. Inte min favoritförpackning, men ack vad bra att jag inte lät min utseendefixering ta över mitt läsande. Så himla bra bok.

Den utspelar sig i 1300-talets Barcelona med omgivning. Huvudpersonen heter Arnau, men det är byggandet av katedralen Santa Maria del Mar som är den röda tråden. Arnaus far flyr från en förtryckande hertig till Barcelona med sin nyfödde son och accepterar livet som lägsta varelse på samhällsstegen, allt för att skydda Arnau och ge honom bättre förutsättningar i livet. Det är en ibland fruktansvärd samhällsskildring om inkvisitationens Katalonien, men också en kärleksförklaring till Barcelona.

Arnau växer upp och boken följer honom livet igenom, med allt vad det innebär. Det är tydligt hur fort våra förutsättningar ändras och att det inte krävs mycket för att livet ska vändas upp och ner.
Jag tyckte väldigt mycket om boken, nästan älskade. 100 sidor kortare, eller bara 50, så hade den varit fulländad.

1 kommentar:

  1. Åh! Den har jag varit sugen på länge och nu ännu mer. Det blir en sommaarbok för mig helt klart!

    SvaraRadera