fredag 16 mars 2012

Här ligger jag och blöder

Bokförlaget Gilla böcker har ännu inte gjort mig besviken. Senaste läsupplevelsen var Jenny Jägerfelds Augustprisvinnande Här ligger jag och blöder. Den handlar om 16-åriga Maja som, förutom att smygläsa sin pappas Facebook-konversationer och ständigt råka ut för olyckor, oftast med blodig utgång, har en egensinnig mamma i Norrköping. Efter att Maja har sågat av sig en bit av tummen, oavsiktligt, upptäcker hon att hennes mamma är försvunnen. Detta upptar såklart en stor del av hennes tid, samtidigt som hon träffar den 20-åriga Justin och oron för mamman blandas med en spirande förälskelse.

Needless to say, jag älskart. Rolig, sorglig, romantisk, ungdomsbok. Gött helt enkelt. Jag känner att den här våren kommer att gå i ungdomsbokens tecken. Jag ska frossa i och andas ungdomsböcker. Inte läsa några tråkiga, dammiga vuxenböcker. Kommer att bli en fin vår det här.

2 kommentarer:

  1. Och på fredag har The Hungergames premiär! Ungdomsböcker är grejer det!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh bra att du påminde. Gillade verkligen första boken, sen gick det tyvärr utför. Go ungdomsböcker!
      Snickra på Eva. Följer dig på bloggen.

      Radera