torsdag 26 april 2012

Över näktergalens golv

Över näktergalens golv är första delen i Lian Hearns serie om klanen Otori.

16-åriga Takeo är den ende överlevande när envåldshärskaren Iida utplånar hela hans familj och by. Han flyr genom skogen och stöter på Otori Shigeru, arvinge i Otoriklanen. Klanen är en av många som gör anspråk på makten över landet De Tre Rikena. Förutom de olika klanerna finns det även något som kallas Släktet, som är en urgammal ätt av människor med olika övernaturliga förmågor.
Shigeru adopterar så småningom Takeo och han blir del av Otori-klanen. Det visar sig dessutom att Takeo tillhör Släktet och att det är flera som är intresserade av honom.

Parallellt får vi följa Kaede, från klanen Shirakawa, som har blivit en bricka i maktspelet och blivit bortlovad till Shigeru. Hon har utvecklat ett förakt för män och hon ifrågasätter varför det bara är män som har all makt medan kvinnor endast ska vara en god fru. Äktenskapet med Shigeru är alltså inget hon ser fram emot, men som hon måste finna sig i.

Sagan om klanen Otori har blivit höjd till skyarna av Edit och jag önskar att jag kunde hålla med, men det är något som tar emot. Jag blir inte slukad av historien. Jag läser och jag gillar, men kärleken uppstår inte. De följande två böckerna i serien ligger och väntar på sängbordet och de kommer att läsas, men sen läggs de till handlingarna.

2 kommentarer:

  1. Hej Lisa!

    Jag har fiskat upp dig ur havet av bokbloggar jag inte läser för att ställa några frågor. 11 frågor. Om böcker och annat (men ingen om virkning). Om du vill svara så hittar du frågorna här:
    http://ungavuxna.blogspot.se/2012/04/elva.html

    Om du inte svarar kommer jag att överösa dig med elaka kommentarer och sprida rykten i min blogg.*

    *OBS! Skämt! Inga hemska påföljder väntar!

    Ha en trevlig kväll!
    mvh, Maria

    SvaraRadera
  2. Amen, Lisa! Vilken sorg för mig att du inte gillar sagan om klanen Otori, hade så gärna delat kärleken till japansk fantasy med dig ju.

    SvaraRadera