söndag 1 april 2012

Home makeover, resultatet

Köksbordet har fått sig en total makeover. Förvandlingen ser ni nedan. Bordet är i nåt ljust träslag, ask? och har bland annat huserat i ett garage i Staffanstorp. Det är repigt och fläckigt, men i en bra storlek och med två inläggsskivor går det att förvandla till ett riktigt festbord. Så istället för att försöka få med maken till en möbelbutik och riskera äktenskapet bestämde vi oss för att (jag skulle) måla om bordet. Så här i efterhand visade det sig också vara en prövning för våra äktenskapslöften, men det är en helt annan historia.

Först slipade jag bordet med min nya bästis slipmaskinen, i tre etapper. Sedan betsade jag bordet med lackbets i färgen "mörk ek". Till detta användes åtskilliga svampar, skulle väl egentligen använt natursvamp men det funkade helt okej med vanliga rengöringssvampar av syntetmaterial. Slutligen lackades bordet med betslack, halvmatt, i två omgångar.

Bordets livslängd har förlängts några år till och äktenskapet är räddat. Slutet gott, allting gott.

Bordet före

Bästisen


Nybetsat


Första omgången lack

Tadaaa!



Tycker ni att det är kul att läsa om renoveringar, rekommenderar jag min vän Evas blogg. Hon och hennes kille har köpt en gård på Öland, och nu snackar vi renovering. Läs vettja!

3 kommentarer:

  1. Dottern är så duktig och det blev så bra
    tycker bästisen(pappa).

    SvaraRadera
  2. Hejja Lisa! Vad snyggt det blev.

    SvaraRadera