måndag 17 maj 2010

Hanteringen av odöda

Helgen har, förutom goda middagar och långpromenader, bjudit på läsning och solsken. Loggian kommer verkligen till sin rätt i denna årstid. Ska hårdpimpa den i veckan med blommor och blad.

Första boken som lästes var John Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda, skräck när den är som bäst. Jag är alldeles för lättskrämd för att läsa skräck på natten, jag har provat, så boken avverkades samtidigt som första brännan avklarades.

Åh, vad jag gillade boken! Den höll samma grepp om mig som Låt den rätte komma in, och är skriven med samma självklarhet. Jag ifrågasätter aldrig det elektriska fältet som ligger över Stockholm och som får de döda att komma till liv (sen har jag ju också hittat ett currykryss i sovrummet, men det är en annan historia) och jag finner det helt naturligt att de levande börjar kommunicera via telepati. Inga konstigheter.

Den enda invändningen jag har är att slutet kom lite för fort och kändes lite hastat, det kom aldrig riktigt en förklaring till varför de döda blev omlevande. Men jag godtar det och fingrar på Pappersväggar där historien får ett avslut.

1 kommentar:

  1. Jag gillade också den boken, mer än Låt den rätte komma in tror jag. Antagligen för att jag läste Hanteringen... först. Har fortfarande inte tagit tag i de andra böckerna han gett ut. Kul att du startat en blogg Lisa! :) /Therese H

    SvaraRadera