måndag 17 maj 2010

Mannen under trappan

Den andra boken sträckläste jag på söndagseftermiddagen. Mannen under trappan av Marie Hermanson tipsade Josefin om i sin eminenta läsdagbok.
Mannen under trappan handlar om Fredrik, en man i karriären som nyss har flyttat till sitt drömhus med sin alldeles perfekta familj. Under en natt av sömnlöshet hittar han en mörk, kort man i hallen som påstår att han är deras hyresgäst och bor under trappan. Efter det första mötet förändras Fredrik, hans syn på sin familj och gränserna mellan verklighet och inbillning blir flytande, hela tiden med ett ständigt skrafsande ljud från trappan.

Jag blir mer skrämd av Mannen under trappan än av berättelsen om telepatiska zombier i Stockholm. Det kan bero på min fasa för kortväxta män men också för att det är en närvarande och äkta berättelse. Jag vet inte vad som händer på riktigt och vad som är en föreställning i en fallande mans psyke.

Sen blev det inte bättre av att jag vaknar mitt i natten och hör skrafsande inifrån lägenheten. Efter några sekunders växande panik inser jag att Jonas har drabbats av insomnia och ligger i loggian och klickar med Ipoden. För i helvete.

1 kommentar:

  1. Äntligen fick jag var först med något! Jag är din första följare. KRAM!

    SvaraRadera