tisdag 14 december 2010

Ju fortare jag går, desto mindre är jag

Ska du läsa en rolig och sorglig bok ska du läsa Kjersti Annesdatter Skomsvolds Ju fortare jag går, desto mindre är jag. Den handlar om en tant och det i sig tycker jag är sorgligt. Malthea är ensam, hon älskar sylt men orkar inte öppna syltburken och hon vågar inte be killen i kassan i matbutiken om hjälp. Hon vill göra ett avtryck i historien men det blir hela tiden fel. Hon bakar bullar till gårdsfesten men vågar inte gå ner. Hon ringer till nummerupplysningen och frågar om numret till sig själv för att visa att hon finns och komma in i statistiken på mest efterfrågade numret. Det är så sorgligt men ändå fint. Jag myser och gråter.

Författaren är född 1979, det är hennes debutbok och den handlar om en tant. Det är så fint.

1 kommentar:

  1. Ann (som sitter med en liten klump i magen just nu)19 december 2010 kl. 22:39

    Åh, låter som en helt underbar bok. Fick redan lite ont i magen. Som i min älsklingsdokumentär när en liten ensam tant lyfte på luren då och då för att se om telefonen fungerade. Men när hon gjort det drabbades av svår ångest för att hon då kanske precis missat ett ingående samtal...

    SvaraRadera