måndag 20 december 2010

Undersökning, alla kan vara med!

På lunchen började jag prata om duschmössan man hade i lågstadiet för att man inte skulle bli blöt i håret när man duschade efter gympan. Minns ni? Min var grön.

När vissa personer började gapskratta runt bordet insåg jag att den dära duschmössan inte alls var så ihågkommen som jag trodde. Inte ens existerande. Jag försökte förklara hur den såg ut, den var gjord i nån slags plast och man drog den över huvudet och så fanns det en ruta av plast över ansiktet så att man kunde se ut. Högre skratt.

Jag googlade duschmössa och hittade en ynklig bild. I en blogg. Av en tjej från Staffanstorp. Nu började jag ana oråd, var duschmössan en lokal förekomst? Stockholmarna vill inte kännas vid den. Vid lite grundligare efterfrågan visar det sig att de från landsbygden (Värmland, Västergötland) också hade duschmössa. Jag känner att jag är något på spåret.

Svara mig nu, hade du duschmössa? Eller iallafall vill minnas att den fanns?

Här är min tolkning av hur duschmössan såg ut.

7 kommentarer:

  1. Hade jag också en? jag har ett svagt minne av en mössa med ett litet fönster! =)

    SvaraRadera
  2. Jag hade också en! Fast jag fick en sådan utan fönster, en mintgrön som man trädde runt huvudet och som hade en liten volang ut mot ansiktet. De coola i klassen hade duschmössa med fönster, men ALLA hade duschmössa hela lågstadiet.

    SvaraRadera
  3. Den fanns inte i Laholm, men enligt Erik fanns den i Malmö.

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte minnas någon sån där rymdvariant, men har ett svagt minne av en "vanlig" duschmössa, som en basker ungefär. Måste kolla med mamma.

    SvaraRadera
  5. Nä, i Flen hade vi inte. Nån stackare med tendenser till örinflammation fick ha nån slags duschmössa kombinerat med fetvadd... Men allmön duschmössa - icke. ;)

    SvaraRadera
  6. Den jag hade var ingen mössa, utan såg mer ut som ringen runt Saturnus och jag hade den bara hemma, för att inte få schampoo i ögonen
    50-talet
    Din Pappa

    SvaraRadera
  7. Pappa, jag vill minnas att jag också hade en sån. Fantastisk uppfinning.

    SvaraRadera