torsdag 10 november 2011

Himlen börjar här

Tycker ni att jag ser trött ut idag så är det för att jag låg uppe halva natten för att läsa ut Himlen börjar här från fina Gilla Böcker. På tal om läslust så har Gilla Böckers böcker det optimala utseendet, nästan fyrkantiga böcker, mycket trivsam luftig text och fina omslag. Jag är hooked.

Sen skickar de böckerna i härliga små paket och det gillar vi skarpt. Det är detaljerna som gör det!

Himlen börjar här är skriven av Jandy Nelson och handlar om 17-åriga Lennie vars syster just har dött. Hon bär på otroligt mycket sorg samtidigt som hennes vanliga liv flyter på. Hur tar man sig igenom saknaden efter en älskad syster samtidigt som man blir drabbad av den stora förälskelsen? Hur ser ens identitet ut när man tidigare har levt i skuggan av en karismatisk syster?

Behöver jag säga att jag älskade boken? Jag tror mina påsar under ögonen talar sitt klara språk. Sista 30 sidorna grät jag mig igenom, kan inte svara på om det verkligen var så sorgligt eller om tiden på dygnet spelade sin roll, men bra var det. Jag undrar hur mycket mer jag hade gillat den om jag själv var sjutton och upplevde himlastormande förälskelser för första gången. Det var i alla fall inga problem med att leva sig in i det igen så här femton år senare.

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att du gillade den! Det gjorde jag med. Så himla fin.

    SvaraRadera
  2. Himlen börjar här var föresten ett av de boktipsen du skulle få på Blidö (muttrar lite). Jag hade tänkt återanvända det tipset eftersom jag trodde att du skulle uppskatta boken lika mycket som jag. Nu har du lässtopp. Ta dig inte an fler böcker än de du redan läser!

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket bra boktips. Du är en klippa, tyvärr har du varit lite frånvarande sista tiden så jag tog saken i egna händer. Ser mycket fram emot fler boktips! Och nu läser jag Little bee...

    SvaraRadera
  4. Den boken har jag här hemma och har fortfarande inte läst. Bra att veta att den är så bra, då har jag något att se fram emot.

    SvaraRadera