onsdag 23 november 2011

Little Bee

När Edit var hemma hos mig senast var det Aspudds-Lisa (eller Elisabeth som hon faktiskt heter) som tipsade om böcker. Valet föll enhälligt på Little Bee av Chris Cleave, som Lisa blivit tipsad om i USA som årets bok. Och ingen vill väl missa att läsa årets bok, trots att vi inte visste vad den handlade om. Alla recensioner nämner bara att "WE DON'T WANT TO TELL YOU TOO MUCH ABOUT THIS BOOK".

16-åriga, nigerianska Little Bee flyr till England då hennes by har blivit nerbränd av oljetörstande soldater. Efter två år i "detention center" hamnar hos Sarah som just förlorat sin man. Sarah, Little Bee och den nu döda maken har ett förflutet från en strand i Nigeria.

Kapitlen berättas växelvis av Sarah och Little Bee, två historier som sakta vävs samman till den ödesdigra dagen på stranden som är bokens klimax. Det är intressant med manliga författare som skriver ur två kvinnors synpunkt och lyckas dessutom skildra två olika kvinnor. Det är helt olika tempon och stilar på Sarahs och Little Bees berättelser, Little Bee är saklig och naiv, som ibland gör henne humoristisk fastän det är extremt obehagliga saker hon berättar om. Sarah är mer torr och refererande i sin berättelse.

Jag gillade Little Bee väldigt mycket, dock inte till den mån att jag skulle kalla den årets bok. Den var stundtals oerhört obehaglig, nästa sida satt jag och smålog. En svår, men lyckad blandning.

1 kommentar:

  1. nu har jag en fullklottrad lapp med alla Lisas tips till biblioteket. TACK

    Läs INTE Belva Plain: Som systrar

    modern

    SvaraRadera