onsdag 9 november 2011

Vad väcker läslust?

Josefin undrar vad som väcker din läslust. En snabb genombläddring av en bok kan direkt locka mig eller stöta bort mig.

1. Såklart omslaget, ja jag är ytlig, men ett fint yttre lockar mer än en ett fult.
Exempel på ett fult omslag är boken jag läser nu, Musik och tystnad av Rose Tremain. Helt okej bok, men hua, vilket omslag. Jag gillar Goyas nakna Maja (och påklädd för den delen), men i den här versionen, rosa och inzoomad, ger boken ett Harlequin-intryck och jag skäms varje dag på tunnelbanan.

Omslag som jag är förtjusta i, är typ alla Gregory Maguires böcker. Jag läste Wicked för något år sedan (inhandlad på Barnes & Nobles i San Francisco) och har precis hämtat bokpaket på Coop, innehållandes Confession of an ugly stepsister. Jag skulle kunna köpa alla hans böcker bara för omslagen, lätt.

Confessions of an Ugly StepsisterA Lion Among MenMirror MirrorOut of Oz LP: The Final Volume in the Wicked YearsSon of a Witch

2. I övrigt vill jag att texten ska vara i ett snyggt typsnitt, jag gillar t ex Garamond, som engelska Harry Potter är skriven i, och i bra storlek.

3. Till syvende och sist vill jag ha lagom långa kapitel, en tio sidor sisådär. Inte för korta och absolut inte för långa.

Den svåraste bok jag har läst var Jonathan Strange & Mr Norrell, som förvisso hade fint omslag och bilder, men tryckt i den pyttigaste textstorleken jag sett plus sidor av fotnoter, i ännu mindre text. Sidantalet var 773, i normal text skulle det vara minst det tredubbla. Puh alltså.

1 kommentar:

  1. Det ÄR pinigt med nakenutsida på tunnelbanan. Inget för mig heller. Jonathan Strange & Nr Norrell reas just nu för 19 kronor på Bokus. Vi vet båda varför.

    SvaraRadera