fredag 18 november 2011

Musik och tystnad

Rose Tremain har skrivit en historisk roman om den danske kungen Kristian IV och hans hov. Historisk roman - yey! Kungliga snaskigheter- jojo!

Under tiden som jag läste Musik och tystnad var jag fast och tyckte att den var spännande och rafflande. Så här i efterhand kan jag inte komma ihåg vad det var som var bra. Det var stundtals lite väl mycket snaskigheter från kungagemålet Kristen, hon kändes överdrivet pervers och elak. Och hennes historia tar över mina fina tankar jag hade om boken.

I övrigt handlar det om den brittiske lutspelaren Peter som blir kär i Kristens kammarjungfru Emilia. Emilia i sin tur har en trasslig relation till sin far och styvmor, som i sin tur bor granne med Kristens mor på det mörka och vilda Jylland. Lägg sen till en deprimerad kung, hans lättfotade fru och en italiensk baronessa.  Ni hör ju, värsta såpan.

Så, det överdrivan snusket och fula framsidan till trots, boken hade ett visst underhållningsvärde och jag är som vanligt sugen på att lära mig mer om det danska 1600-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar