onsdag 21 juli 2010

Sommargästerna

Min absoluta favorit på tv är Matador, den helt underbara danska serien som utspelar sig i det fiktiva Korsbæck 1929-1947 och med de två familjerna Andersen Skjern och Varnæs i centrum. Alltså, den har allt, krig och fred, kärlek och hat, humor och dramatik. Och otroligt tjusiga kläder och frisyrer. Om ni inte har sett den, se den nu! Jag har boxen, men då måste ni lova att lämna tillbaka den.

Kvinnan som har skrivit manus till Matador heter Lise Nørgaard och är värsta krutgumman. Hon är över 90 år gammal och har även skrivit en del böcker. Jag kan rekommendera Volmer och den självbiografiska Bara en flicka, som handlar om hennes borgerliga uppväxt i Roskilde på 1920-talet och hur besviken hennes föräldrar var när hon föddes och inte var en pojke.

Sommargästerna handlar om de boende på A.P. Jensens Vej i ett litet samhälle utanför Köpenhamn. Det är sex välbärgade familjer som har sina sommarresidenser på den lilla gatan nere vid stranden och därmed endast träffas på sommarhalvåret. Och tur är väl det, då de inte kommer särskilt bra överrens. Det enda som de är enade om är att de inte tycker om varandra och det är bara när det krävs någon åtgärd mot en annan granne som de pratar med varandra, t ex när familjen Jebbes silverpoppel skymmer havsutsikten och resterande grannar gör en gemensam sak i att få bort den. Ett år hyrs ett av husen ut till det charmerande och gåtfulla paret de Carleson och med det följer en förändrad stämning på A.P. Jensens Vej. Damerna byter recept med varandra, herrarna dricker Campari och det hålls kalas varje kväll. Men säg det goda som varar för alltid. När hösten kommer lättar den förtrollande dimman och avslöjar både det ena och det andra.

Det är en humoristisk och typisk Nørgaard-berättelse, där borgerligheten ironiskt porträtteras, men den får mig även att reflektera över relationer och hur lätt vi faller in i gamla vanor. I Lise Nørgaard mått mätt är det inte den bästa, läs hellre de två jag rekommenderade, men den är helt klart kul och läsvärd.

1 kommentar:

  1. Hej Lisa,

    jag behöver din adress så jag kan skicka ditt pris! Maila mig på fishbonette at gmail punkt com

    /janette

    SvaraRadera