torsdag 24 juni 2010

El Choco

Jag läser gärna flera böcker samtidigt. Minst två i alla fall. Dels för att jag ofta har flera böcker på väntelistan och inte orkar vänta, dels för att jag åker tunnelbana ca 1 timme om dagen och är en virrpanna och inte kommer ihåg att flytta bok från sovrum till väska varje morgon. Alltså jobbar jag med pendlarböcker. Dessa böcker får gärna vara lättlästa med en inte alltför komplicerad handling som jag lätt kan komma in i utan att någon större tankeverksamhet krävs. Sen måste den vara lite pretto, man vill ju inte sitta och skämmas på tuben.

Senaste pendlarboken var El Choco av Markus Lutteman, om en svensk kille som åker fast för knarksmuggling och hamnar i fängelse i Bolivia. Det är en såkallad BOATS, som kidsen säger, vilket inte brukar vara min kopp med varmt vatten. Det som är intressant med den här berättelsen är hur fängelselivet i Bolivia ter sig, det är smutsigt och våldsamt och väldigt olikt det städade och byråkratiska svenska fängelset (fast vad vet jag, har egentligen noll koll på några fängelseliv).
Det som är mindre intressant är svenskens öde och äventyr. Skyll dig själv tycker jag, och till hans försvar tycker han också det. Tar sitt straff utan att klaga. Men jag hade hellre läst mer om knarkkungarna och tidningspamparna.

Som pendlarbok funkade den utmärkt. Blir man åksjuk kan man lyssna på P3 Dokumentär om Svensken i Bolivia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar