fredag 11 juni 2010

Fledgling

Åh, jag blev så besviken på Fledgling. Jag hade länge sett fram emot att läsa den efter att min ungdomsbibliotekarievän Beatrice hade tipsat om den. En liten flicka, Shori, vaknar i skogen med minnesförlust, hon äter ett djur, hon hittar en väg, stannar en bil med en man i, dricker hans blod, flickan är en vampyr/människa-hybrid och egentligen 53 år gammal. Låter väl som en fantastisk berättelse?! Men den höll inte alls. Historien var otroligt seg och full av upprepningar. "Jag såg ett kylskåp och visste att det var ett kylskåp fastän jag inte har minne av några kylskåp. Jag såg en sax och visste att det var en sax fastän jag inte minns några saxar". Typ. Jag fattar, du har minnesförlust.
Författaren heter Octavia Butler och var något så ovanligt som en afroamerikansk fantasyförfattare (hon är tyvärr död). Boken berör sexualitet, ras, tillhörighet och det känns väldigt intressant och på nåt sätt nyskapande, även om jag tycker att det går lite över gränsen när Shori har sex med diverse män och kvinnor. Hon må vara 53 år, men är kroppsligt byggd som en 10-åring. Och inte ens ras/sex/genusreflektionerna döljer att boken är dötrist. Läs den inte.

2 kommentarer:

  1. Tack för (o)tipset. Men varför tipsade Bea om den? Tyckte hon den var bra?

    SvaraRadera
  2. Ja, Bea gillade den. Och vi brukar gilla samma böcker. Men nä, inte den här, den var seg. Eller så hade jag för höga vampyrförväntningar på den...

    SvaraRadera