fredag 13 augusti 2010

Om du var jag

På mitt jobb har vi ett litet bibliotek i fikarummet, tre bokhyllor som är fullproppade med böcker. Biblioteket växer så det knakar, det är många som vill lämna sitt bidrag. Jag brukar låna böcker som jag annars aldrig skulle läsa, lite chick-lit eller BOATS. Oftast i pocketformat vilket passar min pendlar-väska (lånar du på "riktigt" bibliotek får du nästan alltid en tung bok, som inte är pendlarvänlig).

Mitt senaste lån heter Om du var jag och är skriven av Jessica Schiefauer. Den handlar om Agnes och Louise som har flyttat ihop efter gymnasiet. Louise är den coola tjejen och Agnes är den tysta, osäkra. Såklart kommer det en kille med i bilden och ingenting är som det brukar.

Trots att handlingen är något förutsägbar gillar jag ändå boken. Louise är lite för cool och Agnes är lite för mesig för att jag ska kunna identifiera mig med nån av dem, men jag har också delat lägenhet med en tjejkompis en gång i tiden och jag blir oerhört nostalgisk av att läsa om deras samboskap. Filmkvällar och fester och ett allmänt bara vara-tillstånd. Och den känns lite för bra och vuxen för att vara en ungdomsbok (vilket jag inte vet om den är, den är liksom i gränslandet). Jag har även varit uppöveröronenkär och jag tycker att författaren fångar känslan (och osäkerheten) på ett bra sätt.
Helt klart godkänd. Inget mästerverk men den satt där den skulle.

4 kommentarer:

  1. Vilket bra jobb du verkar ha, med minibibliotek och grejor. Jag har ju iofs också en del böcker på mitt jobb. :-)
    "Om du var jag" är klassad som ungdomsbok förresten, men en del ligger ju på gränsen och slirar.

    SvaraRadera
  2. Ibland skulle jag vilja ta bort begreppet ungdomsbok. Det finns så många bra böcker där som lika väl kan läsas av vuxna...som inte jobbar på bibliotek. :)

    SvaraRadera
  3. "Mitt" bibliotek har ju inget klassifikationssystem så det är svårt att veta vad det är för böcker man lånar. Men det är lite befriande att inte veta heller, då har man öppet sinne!

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt klart med, vissa böcker borde läsas av alla, gamla som unga. :-)

    SvaraRadera